7 nov. 2015

Lägre courtage på svenska börshandlade fonder.

Från Petruskos blogg >>>>



Saturday, November 07, 2015

Goda nyheter, lägre courtage!

Igår nåddes jag av riktigt goda nyheter från Avanza, de har sänkt minicourtaget på svenska börshandlade fonder (ETFer) till 1 krona.

För min egen del kunde det inte komma mer lägligt. Jag har länge suktat efter Xact OMXSB Utd men aldrig kommit till skott då jag inte velat köpa för mindre än 8000 kr pga det gamla minicourtaget om 19 kr. Jag hade inte riktigt tålamod att vänta utan köpte annat istället. Jag är mer sugen än någonsin att plocka in den här fina indexfonden och hade faktiskt bestämt mig för att slå till vid löning i november. Med det nya courtaget kommer jag nog köpa redan i veckan som kommer, jag har en hel del utdelningar på väg in.

Sannolikt innebär detta att jag kommer köpa regelbundet i Xact OMXSB Utd, jag har gärna en god del av denna i portföljen då jag anser att den är en mycket bra riskbalanserare för portföljen. En indexplacering tar bort risken att jag själv gör misstag och eller inte vet vad jag gör =)

Den fonden jag fastnat för utgör en mycket liten del av totala ETF-handeln i Sverige. En majoritet av handeln utgörs av derivatinstrument som Xact Bear och Xact Bull och för alla som handlar i dessa med mindre kapital är detta goda nyheter. Vissa har säkert låtit bli pga för högt minicourtage och nu är det möjligt med endast 1 krona minicourtage.

Jag använder Avanza mini och gör många små affärer. Om man oftast köper för under 15.000 kronor åt gången är denna courtageklass jättebra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar