7 nov. 2015

DeGiro ökar konkurrensen.


”Vi ska skaka om marknaden”

Nu hårdnar konkurrensen för nätmäklare som Avanza och Nordnet. Den holländska uppstickaren Degiro hoppas att dess kraftigt pressade avgifter ska locka svenska privatinvesterare.


 
 
Holländska Degiro vill skaka om de svenska nätmäklar-marknaden.
Holländska Degiro vill skaka om de svenska nätmäklar-marknaden. Foto: TOMAS ONEBORG.
Degiro startade sin onlineplattform på den holländska hemmamarknaden 2013, varpå privatinvesterare kunde handla för samma avgifter som institutionella aktörer. Under det första året tog man en marknadsandel om 25 procent, fem gånger större än man väntat sig. Planen är att bli Europas största nätmäklare, och efter lanseringar i exempelvis Tyskland, Frankrike och Spanien är det ett självsäkert bolag som nu tar sin plattform till Sverige.
– Tanken är att vi i genomsnitt ska ha 80 procent lägre avgifter än de nuvarande spelarna. Det är så vi ska skaka om den svenska marknaden, säger bolagets vd Gijs Nagel.
Han förklarar att detta är möjligt i och med kombinationen av institutionella och privata kunder. De fasta kostnaderna är redan på plats för institutionerna på hemmaplan, och för upplagorna utomlands tillfaller främst kostnaderna för en kundtjänst på respektive språk.
– Det handlar helt och hållet om effektivitet. Hollands största nätmäklare BinckBank är aktiva på fyra marknader och har cirka 600 anställda. Vi är aktiva på 14 marknader, där man kan bli kund, och har 130 anställda.
 ”Vi ska skaka om den svenska marknaden”
Bolagets vd Gijs Nagel.
Genom Degiros plattform kan svenska kunder handla aktier världen över, exempelvis i USA, Japan, Australien och Turkiet. Investeringsråd får man dock hitta på annat håll då bolaget inte har några analytiker eller rådgivare.
Enligt Nagel har avgiftsskillnaden mellan professionella och privata handlare aldrig varit större. För Degiro kostar en transaktion omkring en baspunkt, motsvarande en krona vid en transaktion på 10 000 kronor.
– Vi tar avgiften vi betalar för en transaktion, lägger på omkring 200 procent i vinstmarginal och skickar vidare det till kunden. Då har de samma avgift som de skulle ha betalat om de var institutionella kunder, och det är inga dolda avgifter någonstans.
Han understryker att bolaget tjänar pengar trots att dess avgifter är lägre än konkurrenternas.
– Vi behöver omkring 2000-3000 kunder per land för att gå jämnt ut, vilket är lätt. Det är inte särskilt många kunder, så vi ser det som en hållbar affärsmodell.
Målet i Sverige är att ha en marknadsandel om 25 procent av avsluten inom två år. Nagel säger att man vill säkra upp en fjärdedel av de mest aktiva investerarna, som trots att de utgör cirka 10 procent av det totala antalet privata aktörer står för omkring 90 procent av handeln.
– De mest aktiva handlarna pratar mycket med varandra, och frågas ofta om råd av människor i sin omgivning. Så om man når ut till dem så kommer de sprida informationen vidare, säger Nagel.
Han hyser inga tvivel om att prisskillnaden ska räcka för att locka över kunder, då han bedömer att själva plattformarna är av likvärdig kvalitet.
När du gör en transaktion och betalar 100 kronor men vet om att du kunde ha gjort exakt samma transaktion någon annanstans för 5 kronor så känns det. Det finns en gräns för alla där man väljer att byta.
Med tiden är dock planen att helt ta bort handelsavgifterna, delvis genom att låta kunderna välja om de vill betala avgifter eller ha reklam i plattformen.
– Det kommer sannolikt bli en modell där vi tjänar pengar på räntor och reklam. Inom fem år kommer det att vara gratis att handla på de stora börserna genom Degiro. Det är ännu ett skäl till att jag tror att de flesta av dagens mäklare kommer få stora problem i framtiden, säger Nagel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar