10 nov. 2015

Att köpa på "utbrott".

Köpte på "utbrott" i Kapp-Ahl, vilket jag skrev om häromdagen. Det gick inte bra, vilket är precis den erfarenheten jag själv har samlat på mig - att dessa "utbrott" sällan fungerar (numera). Min teori är att det har med robothandeln att göra. För ett antal år sedan var handeln mer emotionell men nu fattas ofta köp- och säljbeslut av maskiner, utom i mindre omsatta aktier.

Det var efter att ha hört Tobbe Rosén tala om hur säljare vid en specifik nivå blir "ofrivilliga säljare" jag gärna ville testa de här idéerna igen men får snabbt konstatera att det som sagt, sällan fungerar, åtminstone för mig.

Jag sålde snabbt och återgår till mitt bottenletande, vilket jag tror är en av få möjligheter att hitta något som kan gå upp. Att jaga uppåtgående aktier har jag nära nog helt slutat med.

Det finns också möjligheter i små aktier som har låg omsättning och där tror jag inte dessa erfarenheter är helt applicerbara, här kan säkert handeln fortfarande vara väldigt emotionell och där kan man förmodligen hitta "utbrott" som kan fungera. Jag tror t.ex. att BTS group håller på att göra ett sådant utbrott i ett större perspektiv där aktien kan gå vidare upp mot 110 kr i första hand.

BTS har även rapport idag och det är den andra möjligheten jag just nu fokuserar på. Att försöka hitta bolag som kan överraska och som kan leverera goda resultat. Då kan man titta på vad analytiker och förvaltare har för åsikter om bolagen, hur de levererat i tidigare kvartal och ofta utgå ifrån att trenderna fortsätter.

Troax var ett sådant exempel där jag kunde tjäna pengar på att veta att t.ex. Spiltan gillade bolaget och att de troligen skulle visa starka resultat. Sålde för tidigt men principen fungerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar